Nazwa łożysk stożkowych wywodzi się od stożkowego kształtu pierścieni oraz elementów tocznych. Są one walcowym odpowiednikiem łożysk kulkowych skośnych. Dzięki stożkowej budowie bieżni i wałeczków mogą z powodzeniem przenosić obciążenia złożone, czyli zarówno promieniowe jak i osiowe. Charakteryzują się również niskim tarciem. Łożyska stożkowe ...
Nazwa łożysk stożkowych wywodzi się od stożkowego kształtu pierścieni oraz elementów tocznych. Są one walcowym odpowiednikiem łożysk kulkowych skośnych. Dzięki stożkowej budowie bieżni i wałeczków mogą z powodzeniem przenosić obciążenia złożone, czyli zarówno promieniowe jak i osiowe. Charakteryzują się również niskim tarciem. Łożyska stożkowe występują w wersjach jednorzędowych i dwurzędowych.
Łożyska stożkowe jednorzędowe są zbudowane z rozłącznych elementów. Pierścień zewnętrzny może być montowany niezależnie od pierścienia wewnętrznego z koszykiem i wałeczkami. Podobnie jak kulkowe łożyska skośne jednorzędowe mogą przenosić obciążenia promieniowe jak i znaczne obciążenia osiowe, ale o dużo większej nośności. Stopień w jakim mogą one przenosić obciążenia osiowe zależy od wykonania łożyska, a dokładnie od kąta działania. Kąt działania odpowiada kątowi pochylenia bieżni pierścienia zewnętrznego. Zdolność łożysk stożkowych do przenoszenia obciążeń osiowych zwiększa się wraz ze wzrostem kąta działania.