Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Łożyska

Łożyska 

Łożyska kulkowe

ct_03.jpg

Łożyska kulkowe to najbardziej popularna grupa łożysk. Elementami tocznymi są kulki metalowe. Łożyska te wyróżnia prosta konstrukcja i możliwość pracy nawet przy dosyć wysokich prędkościach obrotowych. Znajdują zastosowanie praktycznie we wszystkich gałęziach przemysłu. Występują różne rodzaje łożysk kulkowych. W zależności od rozkładu sił wyróżniamy łożyska zwykłe (działają siły w płaszczyźnie prostopadłej do osi nazywane też siłami promieniowymi), łożyska wzdłużne (działają siły wzdłuż osi) oraz łożyska skośne (siły działają w obu kierunkach jednocześnie).

Łożyska kulkowe występują w różnych odmianach konstrukcyjnych, z których najbardziej popularne to wersje: Z, RS, ZZ, 2RS

łożyska stożkowe

ct_03.jpg

Nazwa łożysk stożkowych wywodzi się od stożkowego kształtu pierścieni oraz elementów tocznych. Są one walcowym odpowiednikiem łożysk kulkowych skośnych. Dzięki stożkowej budowie bieżni i wałeczków mogą z powodzeniem przenosić obciążenia złożone, czyli zarówno promieniowe jak i osiowe. Charakteryzują się również niskim tarciem. Łożyska stożkowe występują w wersjach jednorzędowych i dwurzędowych.

łożyska baryłkowe

ct_03.jpg

Nazwa pochodzi od baryłkowego kształtu elementów tocznych łożyska. Zaokrąglone boki baryłek czasami zwężają się ku górze. Konstrukcja bieżni zewnętrznego pierścienia powoduje, że koszyk wraz z wewnętrznym pierścieniem może lekko wychylać się. Łożyska baryłkowe produkowane są w wersjach jedno- i dwurzędowych.

Zastosowanie: Łożyska baryłkowe są zaprojektowane specjalnie do wałów maszyn wielkogabarytowych, zwłaszcza walcowni, przekładni oraz zestawów kołowych pojazdów szynowych.

łożyska walcowe

ct_03.jpg

Nazwa łożysk walcowych pochodzi od walcowego kształtu elementów tocznych. Łożyska te posiadają znacznie większą nośność niż pozostałe typy łożysk o tych samych gabarytach. Składają się zwykle z rozłącznych elementów. Jeden z pierścieni pozbawiony jest bieżni, umożliwia tym samym montaż i nieznaczne przemieszczenia względem oprawy w czasie pracy. Są bardzo wrażliwe na niewspółosiowość wału i oprawy. Przy odpowiedniej eksploatacji mają bardzo długą żywotność.

łożyska ślizgowe

ct_03.jpg

Łożyska ślizgowe odpowiednie są dla ruchów oscylacyjnych i mogą dostosowywać się do niewspółosiowości. Inne rodzaje łożysk nie mogą pracować sprawnie w podobnych warunkach. Ruch ślizgowy odbywa się przy tym bezpośrednio pomiędzy warstwą ślizgową łożyska i częścią łożyskowaną, bez dodatkowych elementów tocznych. Elementy łożyska mają sferyczne powierzchnie ślizgowe. Łożyska te stosuje się przy dużych obciążeniach promieniowych. Mogą ponadto przenosić obciążenia osiowe w obu kierunkach.

łożyska liniowe

ct_03.jpg

Liniowe łożysko kulkowe zwane jest potocznie tuleją toczną (kulkową) lub prowadnicą wału. Łożyska tego typu posiadają szerokie zastosowanie w technice ruchu liniowego, czyli wykonywanego wzdłuż prowadnicy – wałka. Płaszcz zewnętrzny łożyska liniowego wykonany jest ze stali łożyskowej, natomiast koszyk z tworzywa sztucznego. Łożyska posiadają obustronne uszczelnienie. Ich rozmiar zależy od ilości rzędów kulek wewnątrz prowadnicy.

Łożyska liniowe ogrywają coraz większą rolę w nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Stosowane są w wielu gałęziach przemysłu, szczególnie tam, gdzie potrzebna jest niezawodność i rozsądna cena. Ich popularność powodowana jest precyzją prowadzenia, małymi rozmiarami obudowy oraz wysoką trwałością. Poruszające się kulki zapewniają nieograniczony przesuw i niskie tarcie. Łożyska liniowe produkowane są w dwóch standardach wymiarowych: japońskim - LM oraz europejskim - KB.

WÓZKI LINIOWE I SZYNY PROFILOWE (NOWOŚĆ)

ct_03.jpg

Technika liniowa coraz szerzej stosowana jest w przemyśle. Opiera się na wysokiej precyzji ruchu. Posiadamy w asortymencie wózki liniowe EGH o obniżonym profilu, wózki standardowe HGH oraz wózki standardowe HGW (wersja kołnierzowa). Wózki prowadzone są po odpowiednio dostosowanych profilem szynach. Oferujemy szyny standardowe HGR oraz szyny o obniżonym profilu EGR.

Najdłuższe są 4-metrowe odcinki szyn profilowanych. Na potrzeby klientów przycinamy również krótsze odcinki szyn.

główki cięgieł

ct_03.jpg

Główki cięgieł to gotowe elementy z wbudowanym łożyskiem ślizgowym. Główki cięgieł mają różne opcje wykończenia (gwinty wewnętrzne lub zewnętrzne, prawe lub lewe) co daje wiele możliwości łatwego montażu i zastosowania w każdej konstrukcji. Różne materiały par ślizgowych zwiększają zakres zastosowania główek. Standardowy jest typ (T/K), gdzie występuje para trąca stal/PTFE (folia przy mniejszych łożyskach lub nasączana tkanina przy większych łożyskach). W trudniejszych warunkach lepiej sprawdzają się główki SS/M, w których parą trącą jest specjalna stal kwasoodporna/mosiądz.

Główny podział główek cięgieł:

  • Główki cięgieł z otworem gwintowanym
  • Główki cięgieł z trzpieniem gwintowanym

Zastosowanie: Stosowane w maszynach i urządzeniach technicznych wykonujących ruchy wahliwe; w przemyśle lekkim, papierniczym, tytoniowym, poligraficznym, spożywczym i transporcie.

wsporniki wałka

ct_03.jpg

Wsporniki końcowe wałka są wykonane z aluminium i służą do przymocowania na końcach wałka liniowego.

NASI PARTNERZY

kinex
pgr
endura
continental
ct
oks