Łożyska kulkowe to najbardziej popularna grupa łożysk. Elementami tocznymi są kulki metalowe. Łożyska te wyróżnia prosta konstrukcja i możliwość pracy nawet przy dosyć wysokich prędkościach obrotowych. Znajdują zastosowanie praktycznie we wszystkich gałęziach przemysłu. Występują różne rodzaje łożysk kulkowych. W zależności od rozkładu sił wyróżniamy łożyska zwykłe (działają siły w płaszczyźnie prostopadłej do osi nazywane też siłami promieniowymi), łożyska wzdłużne (działają siły wzdłuż osi) oraz łożyska skośne (siły działają w obu kierunkach jednocześnie).
Łożyska kulkowe występują w różnych odmianach konstrukcyjnych, z których najbardziej popularne to wersje: Z, RS, ZZ, 2RS
Nazwa łożysk stożkowych wywodzi się od stożkowego kształtu pierścieni oraz elementów tocznych. Są one walcowym odpowiednikiem łożysk kulkowych skośnych. Dzięki stożkowej budowie bieżni i wałeczków mogą z powodzeniem przenosić obciążenia złożone, czyli zarówno promieniowe jak i osiowe. Charakteryzują się również niskim tarciem. Łożyska stożkowe występują w wersjach jednorzędowych i dwurzędowych.
Nazwa pochodzi od baryłkowego kształtu elementów tocznych łożyska. Zaokrąglone boki baryłek czasami zwężają się ku górze. Konstrukcja bieżni zewnętrznego pierścienia powoduje, że koszyk wraz z wewnętrznym pierścieniem może lekko wychylać się. Łożyska baryłkowe produkowane są w wersjach jedno- i dwurzędowych.
Zastosowanie: Łożyska baryłkowe są zaprojektowane specjalnie do wałów maszyn wielkogabarytowych, zwłaszcza walcowni, przekładni oraz zestawów kołowych pojazdów szynowych.
Nazwa łożysk walcowych pochodzi od walcowego kształtu elementów tocznych. Łożyska te posiadają znacznie większą nośność niż pozostałe typy łożysk o tych samych gabarytach. Składają się zwykle z rozłącznych elementów. Jeden z pierścieni pozbawiony jest bieżni, umożliwia tym samym montaż i nieznaczne przemieszczenia względem oprawy w czasie pracy. Są bardzo wrażliwe na niewspółosiowość wału i oprawy. Przy odpowiedniej eksploatacji mają bardzo długą żywotność.
Łożyska ślizgowe odpowiednie są dla ruchów oscylacyjnych i mogą dostosowywać się do niewspółosiowości. Inne rodzaje łożysk nie mogą pracować sprawnie w podobnych warunkach. Ruch ślizgowy odbywa się przy tym bezpośrednio pomiędzy warstwą ślizgową łożyska i częścią łożyskowaną, bez dodatkowych elementów tocznych. Elementy łożyska mają sferyczne powierzchnie ślizgowe. Łożyska te stosuje się przy dużych obciążeniach promieniowych. Mogą ponadto przenosić obciążenia osiowe w obu kierunkach.
Liniowe łożysko kulkowe zwane jest potocznie tuleją toczną (kulkową) lub prowadnicą wału. Łożyska tego typu posiadają szerokie zastosowanie w technice ruchu liniowego, czyli wykonywanego wzdłuż prowadnicy – wałka. Płaszcz zewnętrzny łożyska liniowego wykonany jest ze stali łożyskowej, natomiast koszyk z tworzywa sztucznego. Łożyska posiadają obustronne uszczelnienie. Ich rozmiar zależy od ilości rzędów kulek wewnątrz prowadnicy.
Łożyska liniowe ogrywają coraz większą rolę w nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Stosowane są w wielu gałęziach przemysłu, szczególnie tam, gdzie potrzebna jest niezawodność i rozsądna cena. Ich popularność powodowana jest precyzją prowadzenia, małymi rozmiarami obudowy oraz wysoką trwałością. Poruszające się kulki zapewniają nieograniczony przesuw i niskie tarcie. Łożyska liniowe produkowane są w dwóch standardach wymiarowych: japońskim - LM oraz europejskim - KB.
Technika liniowa coraz szerzej stosowana jest w przemyśle. Opiera się na wysokiej precyzji ruchu. Posiadamy w asortymencie wózki liniowe EGH o obniżonym profilu, wózki standardowe HGH oraz wózki standardowe HGW (wersja kołnierzowa). Wózki prowadzone są po odpowiednio dostosowanych profilem szynach. Oferujemy szyny standardowe HGR oraz szyny o obniżonym profilu EGR.
Najdłuższe są 4-metrowe odcinki szyn profilowanych. Na potrzeby klientów przycinamy również krótsze odcinki szyn.
Główki cięgieł to gotowe elementy z wbudowanym łożyskiem ślizgowym. Główki cięgieł mają różne opcje wykończenia (gwinty wewnętrzne lub zewnętrzne, prawe lub lewe) co daje wiele możliwości łatwego montażu i zastosowania w każdej konstrukcji. Różne materiały par ślizgowych zwiększają zakres zastosowania główek. Standardowy jest typ (T/K), gdzie występuje para trąca stal/PTFE (folia przy mniejszych łożyskach lub nasączana tkanina przy większych łożyskach). W trudniejszych warunkach lepiej sprawdzają się główki SS/M, w których parą trącą jest specjalna stal kwasoodporna/mosiądz.
Główny podział główek cięgieł:
Zastosowanie: Stosowane w maszynach i urządzeniach technicznych wykonujących ruchy wahliwe; w przemyśle lekkim, papierniczym, tytoniowym, poligraficznym, spożywczym i transporcie.
Wsporniki końcowe wałka są wykonane z aluminium i służą do przymocowania na końcach wałka liniowego.